כעת בוועדת החוקה: דיון על ביקורת חוקתית ופסקת ההתגברות

איתי גדסי No Comments on כעת בוועדת החוקה: דיון על ביקורת חוקתית ופסקת ההתגברות

בוועדת החוקה נמשכים הדיונים בחוקי הרפורמה במערכת המשפט: כעת מתקיים בוועדה דיון לקראת הקריאה הראשונה, על חוק יסוד השפיטה- ביקורת שיפוטית על חקיקה ופסקת התגברות. חכי"ם מהאופוזיציה מוחים על קיום הדיון.

צילום: דני שם טוב, דוברות הכנסת
13:46
28.04.24
מערכת האתר No Comments on משיח, עכשיו! הרב שניאור אשכנזי והרב דב הלפרין בסעודת משיח • צפו

התכניות האחרונות

ארכיון תוכניות

פוסטים אחרונים

תגיות

לקראת ההצבעה היום בקריאה ראשונה על חוק יסוד השפיטה – ביקורת שיפוטית על חקיקה ופסקת התגברות, כעת מתקיימים דיונים אחרונים בוועדת החוקה בראשות היו"ר שמחמה רוטמן.

בפתח הדיון, במהלך הקראת סעיפי הצעת החוק התפתחה מהומה עם חכ"י האופוזיציה, ועד כה הוצאו מהדיון הח"כים יואב סגלוביץ', אלעזר שטרן, אורנה ברביבאי, יוראי להב הרצנו, מאיר כהן ולדמיר בליאק, דבי ביטון. חברי ועדה ממשיכים בכל מהלך הדיון למחות על ניהול הדיון, לאחר שהיו"ר ח"כ רוטמן הקצה 5 דקות דיבור סיעתיות.

ח"כ מרב מיכאלי, יו"ר מפלגת העבודה אמרה בדיון: "נכון שיו"ר ועדה רשאי להחליט על זכות הדיבור אך זו זכות בסיסית. יש בתקנון מכסות סיעתיות אך זכות הדיבור בוועדה היא אחד הדברים הבסיסיים של כל ח"כ, זו חובה של כל ח"כ להגיע ולהשמיע דעתו בוועדה, בוודאי בחקיקה כ"כ משמעותית, דרמטית ושנויה מחלוקת. לגזול זכות זו מח"כ בודד ולתת אותה לסיעה זו פגיעה בלתי מתקבלת. האופן בו אתה מתלונן על היועמ"ש לוועדה וגוזל את הזכות הבסיסית של הח"כים מעידה על חוסר תום הלב שלכם, על מהלך שכולו סתימת פיות".

לאחר שהיו"ר ח"כ רוטמן הודיע לח"כ גלעד קריב, כי לאחר דבריה נותרו לו 2 דקות, פנה ח"כ קריב ליועמ"שית הכנסת, עו"ד שגית אפיק: "ביקשנו כבר מספר פעמים חוו"ד על הוראות החוק המוגנות שבמקום בכתב קיבלנו בע"פ. איך זה תקין שח"כים מבקשים חוו"ד, היו"ר מבטיח שתינתן, ובמקום זאת מקבלים חוו"ד בע"פ שלא ניתן אפילו להתייחס אליה. יש גבולות לדורסנות שלך".

לאחר דברים אלו הוצא ח"כ קריב מהדיון תוך שהוא ממשיך לצעוק לא תרמוס את תקנון הבית הזה ואת זכויות הח"כים. זה סמל למה שמנסים לעשות במהפכה הזו. אני דורש התייחסות למחטף לאורך כל הדיונים ובמיוחד היום.

לפני תחילת הדיון כתב רוטמן: "היום בעזרת ה' תעלה להצבעה בוועדה לקראת קריאה ראשונה הצעת החוק בעניין ביקורת שיפוטית על חקיקה והתגברות. על פי ההצעה בית המשפט יוכל לבטל חקיקה הפוגעת בהוראות חוקי יסוד. (כבוד האדם וחירותו וחוקי יסוד אחרים ששוריינו) בהרכב הכולל את כל שופטי בית המשפט העליון וברוב של 80% מההרכב".

"בית המשפט גם יוכל לקבוע כי חוק אינו תקף אם לא עבר ברוב הנדרש או במספר הקריאות הנדרש על פי חוק יסוד, חוק או תקנון. נקבע מנגנון להעברת הליך מבית משפט רגיל בו מתעוררת שאלה על תוקפו של חוק להרכב המיוחד של בית המשפט העליון. בנוסף, הכנסת יכולה להותיר בידיה את המילה האחרונה בדבר תוקפו של חוק באמצעות פסקת התגברות. פסקה שכזו דורשת למעשה 2 כנסות ברצף, שיצביעו בעד החוק המתגבר ברוב של 61 בכל הקריאות. כך ניתן יהיה לוודא שלא מדובר ברוב מקרי או מזדמן".



0 תגובות